Jumat, 31 Januari 2014

Pertama di Dunia Janin Dibedah dalam Kandungan





Florida - Para pakar  bedah di Florida, AS, bertinjauan menyelamatkan janin bayi dengan memotong tumor yang masih dalam kandungan. Inilah operasi sukses pertama yang dilakukan terhadap janin dalam kandungan menggunakan laser.

Daily Mail melaporkan, operasi dilakukan oleh tim doktor di Jackson Memorial Hospital, Universiti Miami di Florida, AS pada Mei 2010. Namun kebertinjauanan operasi itu harus diuji terlebih dulu selama beberapa tahun sebelum diumumkan ke publik lewat American Journal of Obstetrics & Gynaecology.

Janin itu kini sudah tumbuh sebagai Leyna Mykaella Gonzalez, gadis cilik yang periang berusia 20 bulan. Tumor yang menempel pada bibirnya ketika ia masih janin sudah hilang dan tidak berbekas sama sekali. “Rasanya seperti ganjalan berat yang sudah hilang. Akhirnya ketika itu saya boleh  melihat wajahnya,” ujar Tammy dalam jumpa pers, Khamis (21/6/2012).

Dalam jumpa pers itu, Leyna tampak senang bersama orang tuanya. Ia duduk di pangkuan Dr Ruben Quintero and Dr Efitichia Kontopoulos yang membedahnya dulu.

Operasi itu bermula ketika Tammy, 39 tahun, memperiksakan kandungannya ke doktor dan diperiksa dengan alat scan. Ketika itu di janin itu tampak benjolan yang menempel pada bibir bahagian dalam.

Janin tersebut tampak seperti sedang meniup balon dengan mulutnya. Besarnya seukuran kotak mancis api.Benjolan itu kemudian dipotong menggunakan teknik laser.

Benjolan tersebut dikenali sebagai oral teratoma, sejenis tumor yang tumbuh dari bibir janin. Kes ini hanya terjadi satu dari 100 ribu kehamilan.
sumber
osseram

0 komentar:

Posting Komentar

 

Copyright © Raja blog Design by O Pregador | Blogger Theme by Blogger Template de luxo | Powered by Blogger